donderdag 22 november 2007

1 C E-marketingplan Macbike

1 C E-marketingplan Macbike

Volgens de SOSTAC methode heeft een E-marketing plan 6 fasen,
deze kunnen wij als volgt uitleggen:

1. Situatie : waar zijn wij nu
2. Doelstellingen : Waar willen wij heen
3. Strategie : Hoe komen wij daar
4. Tactiek : Met welke middelen komen we daar
5. Actie : Wat is het plan
6. Beheer : Zijn we er gekomen

Wij hebben deze volgende punten voor Macbike goed bekeken, en gaan dit vervolgens uitleggen met behulp van de voorgaande opdrachten 1a en 1b.

Stap 1:

Situatie schets :

Waar is Macbike op dit moment binnen de e-marketing.Macbike heeft tegenwoordig een eigen internet site waar de klant alle informatie kan krijgen over het bedrijf, maar ook over de diverse producten en diensten van Macbike.Op de site van Macbike is het mogelijk om fietsen te reserveren of te kopen. Alleen voor grotere groepen (min 10p) kan een reservering gemaakt worden. Ook is het mogelijk om meer informatie op te vragen over nevenactiviteiten van Macbike zoals, reparatie,stalling,verkoop en tours.Wat wij wel zouden willen zien, is dat Macbike in de toekomst de site zou verfijnen, met bijvoorbeeld online reservering voor iedereen, dus niet alleen voor groepen, ook zouden wij willen zien dat de klant tours van Macbike zouden kunnen downloaden zodat de klant deze zelf zou kunnen fietsen. We wordt namelijk wel gepraat over de diverse tours maar de klant heeft in een keer zijn/haar doel bereikt wanneer deze direct gedownload kan worden.

Ook hebben wij gekeken naar de grootste concurrent van Macbike, namelijk Orangebike. Bij Orangebike is het namelijk wel mogelijk om fietsen online te huren zonder een minimum van 10 personen. Ook heeft Orangebike een meertalige site, terwijl Macbike alleen te bekijken is in Nederlands of in het Engels.Wel heeft Macbike momenteel een foto wedstrijd, dit is een zeer goede promotionele actie van hen, ook komt dit zeer te goede aan de Customer Relation. De site van Macbike is ook een stuk uitgebreider als die van Orangebike, hiermee kunnen zij hun voordeel doen, omdat de klant hier veel meer informatie over het bedrijf kan halen.Aan competive intelligence zal Macbike zeker doen alleen dit is helaas verder niet terug te vinden in de site van hen, dit komt mede doordat zij een klein bedrijf zijn. Wel zal Macbike zeker zijn concurrenten goed gaan volgen.

Wat wij wel vinden, is dat Macbike bijvoorbeeld een grotere banner zou kunnen plaatsen op hun site die gelijk opvalt, want wij vonden dat als je hun site aanklikt je echt even goed moet kijken waar het precies over gaat en waar je moet klikken om door de kunnen gaan.

Stap 2:

Doelstellingen

Over de doelstellingen van Macbike kunnen wij kort zijn. Wij hebben de volgende doelstellingen voor Macbike :

-Verhogen van de Internet inkomsten door online reservering van fietsen voor minder dan 10 personen
-Verhogen van de Internet inkomsten door online verkoop van fietsen
-Verhogen van Awerness door zoveel mogelijk links te plaatsen
-Meertalige site opstellen-FAQ kopje opstellen op de site, dit voorkomt herhaling vragen van klanten, dus ook weer een kosten reducering-Internetsite verfijnen.

Deze doelstellingen hebben wij geformuleerd met behulp van de voorgaande opdrachten en door naar de site te kijken, ook hebben wij gekeken naar de nieuwe trends binnen E-marketing.

Stap 3:

Strategie

Aan de hand van de doelstellingen kunnen wij een strategie vastellen voor Macbike.Zoals wij al eerder hebben gezegt moet Macbike zijn huidige strategie gaan wijzigen.Macbike is altijd een brick-and-mortar bedrijf geweest, inmiddels is dit verandert naar een bricks-and-clicks bedrijf. Dit komt alleen haast niet terug in de huidige strategie, want de klant wordt altijd doorgewezen naar een van de vestigingen voor verdere informatie en eventueel een transactie.

Wij willen zien dat Macbike zich meer gaat richten op E-selling, verkoop/verhuur via internet. Dit kunnen zij bereiken door te beginnen met het aanpassen van de site, door klanten online te kunnen laten reserveren, ook zouden ze foto´s van de te huren fietsen op internet moeten zetten zodat de klant van te voren kan zien wat voor fiets hij huurt of kan huren. Dit is ook goed voor het vertrouwen van de klant, want hij weet nu wat hij krijgt voor zijn geld, de concurrentie (Orangebike) heeft dit namelijk wel op zijn site vermeld staan, dit is dan ook erg goed voor de custom relations.

Verder is het belangrijk om de site in meerdere talen online te zetten om ook buitenlandse niet Engels sprekende gasten te woord te staan, maar ook omdat bijvoorbeeld Spaans een wereldtaal is geworden. Je komt hiermee de mens te gemoet en laad hen voelen dat je behulpzaam wilt zijn, dat je aan ze hebt gedacht. Ook geeft het iets persoonlijks. Dit is ook goed voor de Awerness van Macbike, zij worden nu eerder gevonden door bijvoorbeeld de spaanse versie van Google.In het kort zou Macbike de huidige strategie moeten gaan verleggen van Bricks-and-Mortar naar Bricks-and-Clicks.

Stap 4:

Bestaat uit de tactiek.

Wij zullen gebruik maken van de marketingmix ( de 4 p’s) om zo een goed beeld te kunnen weergeven.

Het product:

Moet een aantal facetten bevatten om het tot 1 geheel te maken. Wij denken dat cycle tours een goed imago moet houden en de vele kenmerken om betrouwbaar te blijven. Mac Bike online gaat zal het een ondersteuning bieden voor de klanten. De klanten kunnen rustig de prijzen bekijken van onder anderen het huren van de fietsen, dit biedt een extra stukje service aan. Ook zal het online boeken een gat in de markt zijn.

De promotie:

Voor Mac Bike zal bestaan uit het onder de aandacht brengen van de website. Als iets nieuw is zal er vaak promotie plaats moeten vinden. Dit is om de klanten in te lichten over de nieuwe mogelijkheden. Mac Bike zou kanalen kunnen kiezen waar zij hun informatie door willen geven. Doordat cycle tours al aardig bekend is is het naar onze mening niet moelijk om de website onder de aandacht te brengen, via aanbiedingen ( op de website) lok je mensen precies waar je ze hebben wilt.

De prijs:

Voor het online boeken van fietsen op de website van Mac Bike gaat omlaag. Mac Bike kan een korting geven bij de 2 meest gehuurde fietsen van het afgelopen jaar. Zo wordt de klant geprikkeld en omzet binnen gehaald. Door middel van prijsmodellen kunnen basisprijzen voor fietsen tijdelijk veranderen in kortingen en de mogelijk van annuleren zal direct online mogelijk zijn. De keuze voor Mac Bike is zelf te bepalen om dit tegen betaling te doen of kosteloos.

De plaats:

Het is natuurlijk belangrijk waar de informatie over yellow bike komt te staan. Dat kan via verschillende mogelijkheden: op de website van een tussenschakel, de website van Mac Bike of via de site van de inkoper. Het is natuurlijk belangrijk hoe klanten het snelst op je website te komen voor het aantal bezoekers.

Stap 5:

Bestaat uit de actie die Macbike moet ondernemen:

Nu dat we een nieuwe strategie hebben bedacht zal deze ook uitgevoerd moeten worden. Omdat de website van Macbike nu zo belangerijk is zou het handig zijn als de site automatisch up-to-date wordt gehouden, als er bijv een actie is voor een soort fiets zal dit meteen via een makkelijk systeem op de website moeten verschijnen. Zou zijn de klanten non stop op de hoogte.

Werknemers:Ik denk dat het voor Macbike niet nodig is om personeel om te scholen, omdat het bedrijf tot nu aardig loopt. In de toekomst kan het natuurlijk altijd nog worden toegepast.

Juridische aspecten: de website zal eerst goedgekeurd moeten worden voor dat hij de lucht in kan

Stap 6:

Bestaat uit het beheer dat Macbike runt.

Meetproces:

Bij het meetproces meten we of de klanten tevreden zijn over het aanbod van Mac Bike. Dat kan door middel van een onderzoek. Je zou kunnen kijken hoevak de website van Mac Bike wordt bezocht door middel van tussenschakels en zonder tussenschakels. Je zou een gastenboek kunnen plaatsen dat klanten hun mening kwijt kunnen.

Als mensen tevreden zijn over online marketing zal de verkoop stijgen. Tegenwoordig is online boeken een must, lekker makkelijk en snel. Je zou elke maand kunnen meten of er online meer geboekt wordt dan bij het bedrijf.

Mac Bike zal veel moeten investeren in de website. Door middel van Pay per click en pay per view haalt Mac Bike extra online inkomsten binnen. Deze 2 begrippen houden in dat elke bezoeker die op de website komt dus die er op klikt geld binnen komt. Bij pay per vieuw komt er alleen geld binnen als de website ook daad werkelijk gelezsen wordt.

1 opmerking:

huub janssen zei

situatie is helder, concurrent natrekken is goed ter vergelijking. De aanbeveling van jezelf zou ik een volgende keer niet hier plaatsen, maar meer buiten de sostac.
een swotje zou hier niet misstaan of verwijzen naar 1b, geldt ook voor DE PEST. Dat hoort hier ook weer thuis.
stap 2 is kort en helder en goed.
stap3.de argumentatie en formulering daaruit is helder en ruim voldoende

de constatering van de overgang naar clicks en mortar is goed en de formulering en argumentatie is ruim voldoende.
Onder tactics vind ik 4 p's en dat is teleurstellend. Dat kan dieper. Ik heb wat meer materiaal gegeven om dat meer in de lijn van online handelen te doen. Vind ik niet sterk.

stap 5 kan ik me meer bij voorstellen, dan wat je schrijft. Is wat mager.
stap 6 meet proces is accoord, maar kan ook uitgebreider. Laatste stuk zou meer bij tactics en actie passen.
In grote lijnen goed stuk.
Je mag het stroomlijnen en aanvullen als je wilt.
groet, huub janssen